Wednesday, February 9, 2022

Exempel på uppsatsuniversitet

Exempel på uppsatsuniversitet



Äntligen, efter ytterligare sjuttiotvå timmar, är det dags att prova det. Vad kommer du att få? Vi träffar mormor igen i sommar, exempel essä universitet ögonblick av klarhet verkade tillfällig. Exemplet på collegeuppsatsen "Begrava mormor". I hemlighet fattade jag ett beslut att jag ville vara den som skulle diskutera nyheterna med honom ur mitt perspektiv. Föreslagen läsning: Hur man kommer in i Duke Så fort dörren till patientrummet öppnades slog den värsta stanken jag någonsin har stött mig rakt i ansiktet, exempel essä universitet.





Har inget konto?



Namn och identifieringsuppgifter har ändrats, men alla andra detaljer är bevarade. Vill du veta dina chanser på Exempel på uppsatsuniversitet av Washington? Beräkna dina chanser gratis! Uppmaning: Våra familjer och samhällen definierar ofta oss och våra individuella världar. Gemenskapen kan hänvisa till din kulturgrupp, utökade familj, religiösa grupp, stadsdel eller skola, idrottslag eller klubb, arbetskamrater, etc. Beskriv världen du kommer ifrån och hur du, som en produkt av den, kan bidra till mångfalden av ord från University of Washington.


Första gången jag slog upp termen cripplepunk gick jag i nian, nästan sängbunden med svår höftsmärta. Det tog en halv sekund för sidan att laddas och ytterligare en halv sekund för mig exempel essä universitet bearbeta det jag såg. Jag kunde ha rullat i timmar och absorberat bilderna av modeller i elmotorstolar iförda utsmyckade klänningar, snåriga lappar på ledarhundsvästar och dekorerade käppar. Jag fortsatte att komma exempel essä universitet till sidan, exempel essä universitet, förtrollad av rörelsen. Cripplepunk-rörelsen är avsiktligt subversiv och kämpar mot förmågan och medlidandet som funktionshindrade människor möter vid varje tur. I cripplepunk-kretsar kan en dövblind svart kvinna lära världen att funktionshindrade människor kan ha drömmar för sin framtid. Cripplepunk-rörelsen är en exempel essä universitet där jag kan erbjuda sympati, råd och stöd till samma människor som hjälpte mig genom annars isolerande stunder och nya krymplingar.


Mitt arbete som cripplepunk sker överallt, både i klassrum och livsmedelsbutiker, genom att vara synligt och ohyfsat handikappad, vokalt konfrontera ableister och kampanja för ökad tillgänglighet. En av de främsta styrkorna med denna uppsats är dess författare. Genom sin entusiasm för cripplepunk-rörelsen och deras skrivstil känner läsarna kopplingar till dem. Exempel på uppsatsuniversitet samtidigt blir vi förtrollade av studenten, som positionerar sig som mogen och insiktsfull. Tillsammans får läsaren en god uppfattning om vem den här studenten är och hur de skulle passa in i campusgemenskapen. Även om vi får en god känsla för den unika gemenskap den här studenten kom ifrån och hur den format dem, vill vi fortfarande veta hur de kommer att bidra till sin campusgemenskap, exempel essä universitet.


Att omarbeta slutsatsen för att diskutera hur de kommer att ta lärdomarna de har lärt sig av att vara en del av cripplepunk-gemenskapen och dela dessa lektioner med en ny community skulle visa antagningstjänstemän exakt vad den här studenten skulle ta med sig till campus. I min ungdom fann jag tröst i gemenskaper med mina kamrater som delade delar av min identitet; från att tala exempel essä universitet samma andraspråk för att dela liknande smaker, jag var exempel essä universitet att knyta an till dem jag liknade. När jag flyttade till Oregon befann jag mig milsvidt från dessa förbindelser. Min splittrade identitet fann lite att fästa vid exempel essä universitet mina kamrater. Inkling förbindelser rycktes upp när jag gick på tre olika mellanstadier under mina år.


I slutet av mattelektionen mot mitten av åttan kände jag en knackning på axeln. Bakom stod en lång tjej med glasögon och tandspalt. Med utgångspunkt från denna lilla inbjudan fann jag mig själv som en del av en gemenskap av kamrater som jag aldrig trodde att jag skulle kunna relatera till. Våra intressen skiljde sig åt och kolliderade i alla avseenden; vi hade olika könsidentiteter, sexuell läggning och etnisk bakgrund. Medan jag var den enda färgade personen i vår vängrupp, omhuldade jag de olika upplevelserna vi tog med till bordet. Jag berättade om mina kamper med att acceptera min kultur medan jag hörde berättelserna om mina vänner som hade att göra med könsdysfori, exempel essä universitet.


Under de följande åren tillämpade jag helhjärtat denna mångfacetterade syn på min känsla av gemenskap. Jag umgicks med jämnåriga både olika och lika mig; Jag hittade gemenskap på indiska festivaler med mina sydasiatiska kamrater och gemenskap med mina närmaste vänner som jag kan skapa starka känslomässiga kontakter med, trots vår olika bakgrund. Denna ständigt växande känsla av gemenskap har hjälpt mig att trivas och kommer bättre att hjälpa mig att engagera mig i studentkåren vid University of Washington, exempel essä universitet. När den här eleven utforskar kampen för att hitta gemenskap, läses deras uppsats inte bara som en uppsats om mångfald utan också som en uppsats om att övervinna utmaningar. Den främsta styrkan med denna uppsats är den båge den presenterar.


Samtidigt visar denna mening deras djupa medvetenhet om den sanna innebörden av gemenskap. De förstår att vara en del av en formell grupp som en skola exempel essä universitet, en etnisk grupp eller en sport betyder inte nödvändigtvis att man känner gemenskap. Allt eftersom uppsatsen fortskrider, exempel essä universitet, eleven kommer att förstå att gemenskap inte behöver existera inom några formella gränser alls. Du kan hitta gemenskap med människor som är helt annorlunda än dig. Genom sin reflektion visar denna elev tydligt en förståelse för vikten av mångfald, exempel essä universitet. Den här uppsatsen kan inte bara visa betydelsen av gemenskap för den här studenten, utan den visar också hur mångfald är en integrerad del av gemenskapen, vilket är precis vad antagningstjänstemän vill se.


Början av den här uppsatsen är lite långsam, exempel essä universitet, så hela uppsatsen skulle tjäna på att ordna om den och ändra strukturen lite. Essäer tenderar att börja med en anekdot för att fånga läsaren och sedan gå in på mer utarbetande. dock, exempel essä universitet tar några meningar innan den här eleven kommer till sin anekdot. Anekdoten livar upp uppsatsen och ger en förnyad känsla av spänning och engagemang till läsaren, så att öppna uppsatsen med berättelsen om att bli inbjuden till lunch skulle väcka intresset från början.


Efter den snabba anekdoten kunde eleven förklara varför det var så meningsfullt att bli inbjuden på lunch och hitta en gemenskap vid det bordet eftersom de hade känt att de saknade en gemenskap under hela mellanstadiet. Uppmaning: Tänk på två mycket olika ämnen som du tidigare har studerat; berätta för oss hur du föreställer dig att sammanföra dem på UW för att engagera dig i en brådskande samhällelig angelägenhet. Detta kan vara en lokal, nationell, exempel essä universitet, eller global oro. I min ungdom, min mamma exempel essä universitet ingjuta en nyfikenhet på den naturliga världen i mig. Hennes arbete med rådgivning kring klimatförändringar och miljösystem fick mig att ifrågasätta min direkta och indirekta påverkan.


Jag fördjupade mig i dessa intressen ytterligare på gymnasiet genom att ta breda kurser inom naturvetenskap. I AP Biology blev jag förbryllad över reaktionerna exempel essä universitet transformation som skedde med enkel manipulation. I AP Environmental Science kunde jag tillämpa dessa biologiska processer på miljökoncept som jag märkte dagligen, exempel essä universitet. I mitt yngre år tog jag AP Economics, exempel essä universitet, en klass i det motsatta spektrumet från biologiska och miljövetenskapliga vetenskaper. Men när jag studerade ekonomi kunde jag etablera kopplingar mellan ekonomiska och miljömässiga begrepp, exempel essä universitet. Min far, som har en grundad utbildning i ekonomi, hjälpte mig att förstå kopplingarna mellan dessa till synes olika ämnen.


Ämnena var fundamentalt sammanlänkade; enkla idéer sammanföll, såsom allmänningens tragedi och dess relation till marginalanalys. När jag märkte dessa intersektionella band såg jag att det var nödvändigt att ta itu med den förestående klimatkrisen genom en ekonomisk lins för att kunna implementeras, exempel essä universitet, effektfull förändring. Det fanns möjligheter för regeringen att påverka klimatåtgärder – dessa inkluderade ekonomiska incitament och regleringar för att påverka marknadspriset, ändra producent- och konsumentbeteende för att vara miljövänligt. Dessa policyer bidrog till att skydda välfärden för inte bara miljön utan även för individer som påverkas oproportionerligt mycket av klimatkrisen.


Mitt intresse för kommunikationsvetenskap kopplar till detta; Jag hoppas kunna förstå dessa ämnen i ett tvärvetenskapligt sammanhang för att ge andra möjlighet att göra detsamma. På UW, särskilt i det interdisciplinära hedersprogrammet, hoppas jag kunna förena mina intressen inom ekonomisk politik, vetenskap och kommunikation för att få den hävstång och sunda akademiska grund som krävs för att ta itu med dessa problem, exempel essä universitet. En av de bästa sakerna den här uppsatsen gjorde var att använda en enkel struktur. Den här uppmaningen kräver mycket från eleverna: diskutera två intressen, identifiera relationen mellan de två intressena, visa att relationen relaterar till en brådskande samhällelig angelägenhet och beskriv hur du kommer att engagera dig i den frågan exempel essä universitet UW. Uppsatsen följde samma format som uppmaningen: två stycken om deras intressen och förhållandet dem emellan, ett stycke om ett samhällsproblem och två sista stycken om hur de kommer att knyta ihop allt på UW.


Genom att använda denna struktur kunde studenten fullt ut etablera båda sina intressen som unika enheter innan de kombinerade dem, exempel essä universitet. Att gå in i detalj på vad som upphetsade dem med miljövetenskap och ekonomi i första hand fick deras genuina kärlek till ämnena att lysa igenom. Den här studenten gör också ett bra jobb med att förklara sambandet de ser mellan miljövetenskap och ekonomi. Vi lär oss att de använde logik för att koppla ihop till synes olika ämnen som delar gemensamma idéer. Att etablera denna logikbaserade länk hjälper oss att förstå hur de utarbetade lösningar för att ta itu med den akuta frågan om klimatkrisen i tredje stycket. Läsaren lämnas med intrycket av denna elev exempel essä universitet genuint fascinerad av dessa två ämnen och har en exempel essä universitet att fortsätta kombinera dem i framtiden.


Den här eleven kämpar med övergången till att diskutera sina framtida mål. Eftersom de ägnade en stor del av sin tilldelade ordräkning åt sina intressen inom naturvetenskap och ekonomi, fick de mycket få ord för att diskutera sitt intresse för kommunikation och hur alla tre områden kan knytas samman. Detta gör att uppsatsen känns stressad och mindre exempel essä universitet i slutet, exempel essä universitet. Om de skär ner på några ord tidigare i uppsatsen - kanske bara nämner deras intresse från deras kurser eller deras föräldrar, snarare än att fördjupa sig i detaljer om båda - de exempel essä universitet ägna mer utrymme åt sitt intresse för kommunikationsstudier senare.


Olika fält måste sammanfogas för att förändring ska ske. Jag planerar att gå med i programmet för interdisciplinära kommunikationsstudier för att visa världen vikten av kommunikation mellan discipliner. Hur man skriver University of Washington Essays: Se vår djupgående guide för varje kompletterande uppsatsuppmaning för University of Washington. Så här skriver du de vanliga appuppsatserna : Lär dig hur du skriver en stark gemensam appuppsats för var och en av uppmaningarna, med exempel. Gratis CollegeVine Peer Essay Review: Skicka in din uppsats och få feedback från en annan student.


Exempel 1, exempel essä universitet.





edipuskomplex uppsats



Därför är det viktigt att göra ditt papper gripande och värt att komma ihåg. Således kommer en stark, fängslande och kraftfull krok väl till pass. Du bör se till att du är så kreativ som möjligt och originell. Brödtexten i din uppsats bör ha ett systematiskt flöde av idéer, huvudidéerna. När du skriver en reflekterande uppsats om en film, till exempel, behöver du tre till fyra stycken för att göra uppsatsens brödtext. Ge en levande berättarröst av avsnitten. Hela upplevelsen du får från filmen eller dokumentären bör noggrant fångas och förklaras. Börja också med dina viktigaste poäng när du går framåt.


Slutsatsen spelar också en viktig roll i din reflektionsuppsats om hur du avslutar din uppsats har stor betydelse. Se därför till att du i slutet av din uppsats tillhandahåller ett stycke för att sammanfatta hela din uppsats. Dessutom bör din slutsats återspegla de viktigaste punkterna du har diskuterat i din uppsats i dina stycken. Följaktligen kan du som författare besluta dig för att bevisa en rekommendation om ämnet. Huvudsyftet med en slutsats är att ge en känsla av avslutning för de presenterade idéerna. Men framgången för varje stycke ligger i den sista meningen. Sammanfattningsvis tar skribenten hänsyn till nuet och framtiden när den guidar läsaren från sidan ut i världen.


com ger dig följande exempel på reflekterande uppsatser för kreativt skrivande, exempel på reflekterande uppsatser för personlig utveckling, exempel på reflekterande uppsatser för gymnasiet, reflekterande uppsatser om skrivupplevelse, exempel på reflekterande uppsatser om livet, uppsats om dig själv och en idealisk individuell reflekterande rapport exempel. De reflekterande uppsatsämnena är olika lämpade för olika utbildningsnivåer. Har du fortfarande frågor om olika reflekterande skrivexempel och reflekterande uppsatsämnen? Oroa dig inte längre, My Homework Writers har ett team av proffs inom de olika studieområdena som hjälper dig med all information du behöver.


För mer information om hur man skriver en reflekterande uppsats för universitetet, besök Myhomeworkwriters. Sammanfattningsvis är det viktigt för studenter att förstå hur man skriver en reflekterande uppsats för att universitetet ska ha större chanser att få antagning. För frågor om hur man skriver en reflekterande uppsats för universitetet och mer information om hur man skriver en reflekterande uppsats för universitetet, tveka inte att besöka Myhomeworkwriters. Hos Myhomeworkwriters. Som sådan kompromissar vi aldrig med kvaliteten på våra läxtjänster. Våra läxhjälpare ser till att de tillverkar varje papper noggrant för att matcha kraven i instruktionsformuläret. Med Myhomeworkwriters. com garanteras varje student högkvalitativa, professionellt skrivna uppsatser.


Vi ser till att vi anställer personer med höga akademiska kvalifikationer som kan upprätthålla vår kvalitetspolicy. Dessa författare genomgår vidareutbildning för att vässa sina skrivfärdigheter, vilket gör dem mer kompetenta i att skriva akademiska uppsatser. Vårt företag upprätthåller ett rättvist prissättningssystem för alla akademiska skrivtjänster för att säkerställa överkomliga priser. Vårt prissystem genererar offerter baserade på egenskaperna hos enskilda papper. My Homework Writers garanterar alla elever snabb leverans av papper. Vi förstår att tid är en viktig faktor i den akademiska världen. Därför säkerställer vi att vi levererar uppsatsen på eller före det överenskomna datumet för att ge eleverna gott om tid för granskning. com upprätthåller en noll-plagiatpolicy i alla tidningar.


Vi är mycket angelägna om att undvika alla chanser till likheter med tidigare tidningar. Vår kundsupport arbetar dygnet runt för att ge studenterna assistans eller vägledning när som helst på dygnet. Studenter kan alltid kommunicera med oss ​​via vårt livechattsystem eller vår e-post och få omedelbara svar. Kontakta oss gärna via chattfönstret eller supportmail: support myhomeworkwriters. My Homework Writers har ett rykte om sig att vara en plattform som tillhandahåller tjänster för att skriva läxor av hög kvalitet. Allt du behöver göra är att förse oss med alla nödvändiga krav på papperet och vänta på kvalitetsresultat. På My Homework Writers har vi högt kvalificerade akademiska experter som kommer att erbjuda stor hjälp för att slutföra dina uppsatser. Våra tjänsteleverantörer för läxskrivning är väl bevandrade med alla aspekter av att utveckla högkvalitativa och relevanta uppsatser.


com hjälper vi dig att säkra en position på din önskade institution. Våra tjänster för att skriva uppsatser inkluderar utformning av antagningspapper. Vi hjälper dig fortfarande att klättra på din karriärstegen genom att hjälpa dig att skriva de officiella papper som hjälper dig att säkra ett jobb. Vi guidar dig om hur du skriver en enastående portfolio eller CV. com har en professionell redaktion som hjälper dig att organisera din tidning, parafrasera den och eliminera eventuella misstag. Vi hjälper dig också att kontrollera plagiat för att säkerställa att ditt slutliga papper har kvalitet och originalitet. My Homework Writers hyser professionella akademiska författare från olika akademiska discipliner. Därmed kan vi utveckla tjänster för läxskrivning inom alla akademiska områden.


Uppsatsens enkelhet eller komplexitet påverkar inte kvaliteten på läxskrivningstjänsterna. Hur det fungerar Om oss Rekommendationer Beställ nu Mitt konto. Mitt konto Så fungerar det Om oss Rekommendationer. Hur man skriver en reflekterande uppsats för universitetets innehållsförteckning. Använd inte plagierade källor. Många var också konstnärer som skapade reklamaffischer och uppfinningsrika slogans för klistermärken. De var alla människor i min ålder som inte hade råd att vara en del av ett skivbolag och gjorde något extraordinärt genom att spela i dessa övergivna kyrkor, göra sina egna CD-skivor och göra tusentals reklamknappar för hand.


Jag insåg då att punkrock inte handlar om musik och inte heller är det en kille med en blå Mohawk som skriker protester. Punkrock är en attityd, ett tankesätt och i hög grad en kultur. Det är en antagonist till det konventionella. Det innebär att göra det bästa med det du har att bidra med till en gemenskap. Det var då jag insåg att jag var en punkrockfilosof. Världen jag kommer ifrån består av underkläder, atombomber och punkrockare. Och jag älskar den här världen. Min värld är till sin natur komplex, mystisk och antinihilist. Jag är David Phan, någon som tillbringar sina helger med att debattera i en tredelad kostym, andra dagar nedsänkt i punkrockkulturen och vissa dagar med att skriva opinionsbildade bloggar om underkläder.


Men varför college? Jag vill ha en högre utbildning. Jag vill ha mer än bara läroboken matade klassrum i gymnasiet. En gemenskap som prisar revolutionära ideal, en delning av multidynamiska perspektiv, en miljö som i slutändan fungerar som ett medium för rörelse, liknande punkrockgemenskapen. Jag ser inte college som bara en språngbräda för en stabil karriär eller ett välmående liv, utan som ett komplement för kunskap och självförstärkning; det är en social motor som kommer att kasta oss till vårt nästa paradigmskifte. Jag snubblade in i köket för att hitta min mormor på huk över en stor silverskål och blandade feta läppar av färsk kål med vitlök, salt och rödpeppar.


Det var så den läckra koreanska rätten, kimchi, föddes varje helg hemma hos mig. Och som min mormor som alltid hade bott hos oss, verkade det som om den ljuvliga doften av vitlök aldrig skulle lämna vårt hem. Demens livnärde sig långsamt på hennes minnen tills hon blev så tom som en helt ny anteckningsbok. Den rituella stringens på lördagsmorgnar tog en paus, och under middagen betonade den konstgjorda smaken av vakuumförpackad fabrikskimchi bara frånvaron av familjetraditionen. Inom ett år efter diagnosen levde hon hos oss som en totalt främling. En dag tog min mamma hem färsk kål och röd paprikasås. Hon tog fram den gamla silverskålen och hällde ut kålen och kvävde dem med vitlök och salt och peppar.


Den välbekanta syrliga lukten pirrade i näsan. Min mormor reste sig försiktigt upp från soffan i vardagsrummet och satte sig som lockad av lukten vid silverskålen och grävde ner händerna i kryddkålen. När hennes beniga händer krossade de gröna läpparna växte en blick av beslutsamhet i hennes ansikte. Även om hennes vissna händer inte längre visade den snabbhet och precision de en gång gjorde, visade hennes ansikte den åldrade rigoriteten hos ett proffs. För första gången på flera år fyllde lukten av vitlök luften och skramlet från silverskålen resonerade i hela huset. Den kvällen åt vi kimchi.


Men kimchi hade aldrig smakat bättre. Prova, min pojke. Att se mormor igen i sommar, det ögonblicket av klarhet verkade tillfälligt. Hennes rufsiga hår och uttryckslösa ansikte berättade om den aggressiva utvecklingen av hennes sjukdom. Men när jag höll hennes händer och tittade in i hennes ögon kunde jag fortfarande lukta på den där vitlöken. Lördagsmorgnarnas ögonblick finns kvar i mitt sinne. Mormor var en konstnär som målade kålen med rödpeppardrag. Som den söta smaken av kimchi hoppas jag fånga dessa minnen i mina tangenttryckningar när jag skriver bort dessa ord. En text är mer än bara en text.


Det väcker. Det inspirerar. Den fångar vad tiden tar bort. Mina kommer att vara dessa ord. När jag var väldigt liten fick jag resebuggan. Det började efter att mina morföräldrar först tog med mig till deras hem i Frankrike och jag har nu varit i tjugonio olika länder. Var och en har gett mig en unik inlärningsupplevelse. Vid fem förundrades jag över Eiffeltornet i Ljusstaden. När jag var åtta år stod jag i hjärtat av Piazza San Marco och matade horder av duvor och gled sedan nerför venetianska vattenvägar på eleganta gondoler. När jag var tretton såg jag den uråldriga megalitiska strukturen i Stonehenge och gick längs den kinesiska muren, förvånad över att de tusen år gamla stenarna fortfarande var på plats.


Det var genom att utforska kulturer runt om i världen som jag först blev intresserad av språk. Det började med franskan, som lärde mig vikten av uttal. Jag minns att jag en gång frågade en butiksägare i Paris var Rue des Pyramides låg. Men när jag uttalade det PYR—a—mides istället för pyr—A—mides, med mer accent på A, tittade hon förvirrad på mig. I åttan blev jag fascinerad av spanska och medveten om dess likheter med engelska genom kognater. Baseball på spanska, till exempel, är béisbol, som ser annorlunda ut men låter nästan likadant. Det här var otroligt för mig eftersom det gjorde tal och förståelse mer flytande, och än idag upptäcker jag att kognater kommer till undsättning när jag glömmer hur man säger något på spanska.


Sedan, på gymnasiet, utvecklade jag en entusiasm för kinesiska. När jag studerade kinesiska på min skola, förundrade jag mig över hur om bara ett streck saknades på en karaktär, försvinner betydelsen. Jag älskade hur länge ord bildades genom att kombinera enklare tecken, så Huǒ 火 som betyder eld och Shān 山 som betyder berg kan sammanfogas för att skapa Huǒshān 火山 , som betyder vulkan. Jag älskar att tillbringa timmar åt gången med att öva karaktärerna och jag kan känna skönheten och rytmen när jag formar dem. Intressant nog, efter att ha studerat främmande språk, blev jag ytterligare fascinerad av mitt modersmål. Genom min kärlek till böcker och fascinationen för att utveckla ett sesquipedaliskt lexikon att lära mig stora ord, började jag utöka mitt engelska ordförråd. Att studera definitionerna fick mig att fråga om deras ursprung, och plötsligt ville jag veta allt om etymologi, ordens historia.


Mitt första år tog jag en världshistorisk klass och min kärlek till historia växte exponentiellt. För mig är historia som en stor roman, och den är särskilt fascinerande eftersom den utspelade sig i min egen värld. Men den bästa dimensionen som språket tillfört mitt liv är interpersonell koppling. När jag pratar med människor på deras modersmål upptäcker jag att jag kan få kontakt med dem på en mer intim nivå. Jag vill studera främmande språk och lingvistik på college för, kort sagt, det är något som jag vet att jag kommer att använda och utveckla för resten av mitt liv. Jag kommer aldrig att sluta resa, så det kommer bara att gynna mig att behärska främmande språk flytande. I framtiden hoppas jag kunna använda dessa färdigheter som grunden för mitt arbete, oavsett om det är i internationella affärer, utländsk diplomati eller översättning.


Idag har jag fortfarande resebuggan, och nu verkar det som att jag också är beroende av språket. Klicka här för den här studentens fantastiska Instagram-bilder. Detta skrevs för en uppsatsuppmaning för Common App college-ansökningar som inte längre existerar, som läser: Utvärdera en betydande erfarenhet, risk, prestation, etiskt dilemma du har ställts inför och dess inverkan på dig. Utsmetat blod, strimlade fjädrar. Uppenbarligen var fågeln död. Men vänta, den lätta fluktuationen i bröstet, den långsamma blinkningen av dess blanka svarta ögon. Nej, den levde. Jag hade skrivit en engelsk uppsats när jag hörde min katts höga mjau och vingfladder. Jag hade vänt mig lite vid ljudet och hade hittat den knappt andande fågeln framför mig. Chocken kom först. Tanken rasar, hjärtat slår snabbare, blod rinner ur mitt ansikte.


Jag sträckte instinktivt ut min hand för att hålla den, som ett länge förlorat minnesmärke från min ungdom. Men så kom jag ihåg att fåglar hade liv, kött, blod. Inom några sekunder slog mina reflexer in. Kom över chocken. Handskar, servetter, handdukar. Hur botar man en fågel? Jag rotade igenom huset och höll ett försiktigt öga på min katt. Jag tog på mig gula gummihandskar och tog trevande upp fågeln. Strunt i kattens väsande och protesterande repor, du måste rädda fågeln. Du måste lindra smärtan. Men mitt sinne var tomt. Jag strök fågeln med en pappershandduk för att rensa bort blodet, se såret. Vingarna var skrynkliga, fötterna manglade. En stor fläck sträckte sig nära dess hals och gjorde dess andning ytlig, ostadig. Det lilla bröstets resning och fall avtog.


Var fågeln döende? Nej, snälla, inte än. Den långa bilresan, de gröna kullarna, den vita kyrkan, begravningen. Den kinesiska mässan, den rungande amensen, blomsterarrangemangen. Jag, gråtande tyst, hopkurade i hörnet. Familjen Hsieh kurrade sig runt kistan. Så många ursäkter. Slutligen sänktes kroppen för att vila. Kroppen. Kari Hsieh. Fortfarande bekant, fortfarande påtaglig. Kramar Mrs. Hsieh, jag var ett spöke, en staty. Min hjärna och min kropp tävlade. Känslor brottades med fakta. Kari Hsieh, 17 år gammal, min vän sedan fyra år, hade dött i Chatsworth Metrolink-kraschen den september.


Kari var död tänkte jag. Mina frenetiska handlingar höjde mina sinnen, mobiliserade min själ. När jag kupade fågeln sprang jag ut i hopp om att den svala luften utomhus skulle sy varje sår, få fågeln att mirakulöst flyga iväg. Men där låg fågeln i mina händer, fortfarande flämtande, fortfarande döende. Fågel, människa, människa, fågel. Vad var skillnaden? Båda var likadana. Men kunde jag inte göra något? Håll fågeln längre, ta av katten? Jag ville gå till mitt sovrum, begränsa mig till tårar, spela upp mina minnen, aldrig komma ut. Fågelns värme försvann. Dess hjärtslag avtog tillsammans med andningen. Länge stirrade jag tanklöst på den, så fortfarande i mina händer. Sakta grävde jag ett litet hål i den svarta jorden. När det försvann under handfulla smuts blev mitt eget hjärta starkare, min egen andedräkt stabilare.


Kari har gått. Men du lever. jag lever. Den här uppsatsen kan fungera för uppmaningarna 1, 2 och 7 för Common App. Från sidan 54 i den rödbruna anteckningsboken som sitter på mitt mahognybord:. Jag ska vara en flykting och en vandrare på jorden och den som hittar mig kommer att döda mig. Här är en hemlighet som ingen i min familj känner till: Jag sköt min bror när jag var sex. Som tur var var det en BB-pistol. Men än i dag vet inte min storebror Jonathan vem som sköt honom. Och jag har äntligen lovat mig själv att bekänna denna elva år gamla hemlighet för honom efter att jag skrivit den här uppsatsen. Sanningen är att jag alltid var avundsjuk på min bror. Våra morföräldrar, som vi bodde med som barn i Daegu, en stad på landsbygden i Sydkorea, överöste min bror med oändliga utmärkelser: han var ljus, atletisk och karismatisk.


För mig var Jon bara kaxig. Innerst inne visste jag att jag var tvungen att ta bort chippet från min axel. När vi väl placerade oss, blåste vår kapten i pinkie-visseln och kriget började. Min vän Min-young och jag gömde oss bakom ett pilträd och väntade ivrigt på våra order. För att sänka krigets ström var jag tvungen att döda deras kapten. Vi infiltrerade fiendens linjer och undvek varje attack. Jag drog snabbt tillbaka min aningslösa vän in i busken. När den oroade kaptenen hörde oss vände han sig om: Det var min bror. Förvånade övergav kaptenen och hans generaler sin post. Hämnd ersatte min önskan om hjältemod och jag lyfte efter den flyende gärningsmannen. Strömmar av svett rann nerför mitt ansikte och jag förföljde honom i flera minuter tills jag plötsligt greps av en liten, gul skylt där det stod på koreanska: GÖRA INTE: Galtfällor framåt.


Mina ögon bara stirrade på det flyende föremålet; vad ska jag göra? Jag tittade på när min darrande hand sträckte sig mot burken med BBs. I nästa sekund hörde jag två skott följt av ett gråt. Jag öppnade mina ögon precis så mycket att jag såg två bymän bära bort min bror från varningsskylten. Jag vände mig om, kastade min BB-pistol i den närliggande Kyung Creek och sprang hem så fort jag kunde. Dagarna gick. Jag och min bror pratade inte om händelsen. Men under de närmaste veckorna hände något inom mig. Den kvällen när min bror var borta gick jag till en lokal butik och köpte en bit chokladtaffy, hans favorit. Flera dagar senare gick jag i hemlighet in i hans rum och vek ihop hans ovårdade pyjamas.


Sedan började andra saker förändras. Jag åt till och med fiskkakor, som han älskade men jag hatade. Idag är min bror en av mina närmaste vänner. Varje vecka följer jag med honom till Carlson Hospital där han får behandling för sin tvångssyndrom och schizofreni. När han har gått tar jag fram min anteckningsbok och börjar skriva där jag slutade. Och Grace, min rädsla lindrade För analys av vad som gör den här uppsatsen fantastisk, gå här. Uppsats skriven för "ämnet du väljer" för uppsatserna om Common Application College-ansökningar. Jag bugade mig för porslinsguden och tömde innehållet i magen. Skummande om munnen var jag redo att svimma. Tio minuter innan hade jag ätit middag med min familj på en kinesisk restaurang och druckit soppa med kycklingfötter.


Min mamma hade specifikt frågat servitrisen om det fanns jordnötter i den, för när jag var två fick vi reda på att jag är dödsallergisk mot dem. När servitrisen svarade nej gick jag för det. Plötsligt började jag klia mig i nacken, känna nässelfeberna som hade börjat bildas. Jag rusade till toaletten för att kräkas eftersom det kliade i halsen och jag kände en vikt på bröstet. Jag upplevde anafylaktisk chock, vilket hindrade mig från att ta allt annat än ytliga andetag. Jag kämpade mot det enda som är tänkt att skydda mig och hålla mig vid liv - min egen kropp. Allt jag visste var att jag kände mig sjuk, och jag väntade på att min mamma skulle ge mig något för att göra det bättre. Jag trodde att mina föräldrar var superhjältar; visst skulle de klara sig bra igen. Men jag blev rädd när jag hörde rädslan i deras röster när de skyndade mig till akuten.


Efter den händelsen började jag vara rädd. Jag blev rädd för döden, att äta och till och med min egen kropp. I slutändan förvandlades den rädslan till förbittring; Jag avskydde min kropp för att ha gjort mig till en outsider. Under åren som följde inspirerade denna erfarenhet och mina regelbundna besök hos min allergispecialist mig att bli allergispecialist. Även om jag förmodligen bara var tio vid den tiden, ville jag hitta ett sätt att hjälpa barn som jag. Jag ville hitta en lösning så att ingen skulle behöva känna som jag gjorde; ingen förtjänade att känna den smärtan, rädslan och förbittringen. I somras tog jag en månadslång kurs i human immunologi vid Stanford University. Jag lärde mig om de olika mekanismer och celler som våra kroppar använder för att bekämpa patogener.


Min önskan att studera biologi på college har stimulerats av min fascination för människokroppen, dess processer och viljan att hitta ett sätt att hjälpa människor med allergier. För att ta reda på om din uppsats klarar Great College Essay Test som den här gjorde, gå hit. Den här uppsatsen kan fungera för uppmaningarna 1, 2, 5 och 7 för Common App. När jag var 16 bodde jag hos familjen Watkins i Wichita, Kansas. Watkins var koordinator för programmet för utbytesstudenter som jag var inskriven på. Hon hade en nio år gammal son som hette Cody. Jag skulle passa Cody varje dag efter skolan i minst två till tre timmar.


Han pratade mycket om sina vänner och skolliv, och jag lyssnade på honom och frågade honom vad vissa ord innebar. Han var min första vän i den nya världen. Hon hade nyligen fött barn, så hon låg fortfarande på sjukhuset när jag flyttade in i deras hus. Familjen Martinez gjorde nästan allt tillsammans. Vi gjorde pizza tillsammans, tittade på Shrek i deras mysiga soffa tillsammans och åkte och fiskade på söndagen tillsammans. På regniga dagar satt Michael, Jen och jag på verandan och lyssnade på regnet och pratade om våra drömmar och tankar. Inom två månader kallade jag dem mamma och pappa. Efter att jag avslutat utbytesstudentprogrammet hade jag möjlighet att återvända till Korea men jag bestämde mig för att stanna i Amerika.


Jag ville se nya platser och träffa olika människor. Efter några dagars grundlig undersökning hittade jag familjen Struiksma i Kalifornien. De var en unik grupp. Värdmamma Shellie var en ensamstående mamma som hade två av sina egna söner och två ryska döttrar som hon hade adopterat. Barnen hade alltid något varmt att äta och var alltid på sitt bästa uppförande hemma och i skolan. I vardagsrummet stod sex-sju jättestora förstärkare och en gigantisk ljuskrona hängde i det höga taket. Köket hade en bar. Till en början gjorde de oavbrutna besöken från främlingar mig nervös, men snart vande jag mig vid dem. Jag minns en natt när ett par kom in i mitt rum medan jag sov.


Det var pinsamt. På bästa möjliga sätt sa jag till dem att jag var tvungen att gå. Dom förstod. Familjen Ortiz var min fjärde familj. Kimberly, värdmamma, behandlade mig på samma sätt som hon behandlade sin egen son. Hon fick mig att göra sysslor: jag fixade middag, matade deras två hundar Sassy och Lady och en gång i veckan städade jag badrummet. Jag var också tvungen att följa några regler: Ingen mat i mitt rum, ingen användning av familjedatorn, inga lampor tända efter midnatt och ingen åktur om det inte var en nödsituation. De första månaderna var riktigt svåra att vänja sig vid, men så småningom anpassade jag mig. Jag bodde hos familjen Ortiz i sju månader som en munk i den djupa skogen. Det var oväntat och jag hade bara en vecka på mig att hitta en ny värdfamilj. Jag frågade min vän Danielle om jag fick bo hos henne tills jag hittade ett nytt hem. Familjen Dirksen hade tre barn.


De var alla olika. Danielle gillade bittert svart kaffe, Christian gillade energidrycker och Becca gillade sött citronte. Efter middagen skulle vi alla spela Wii Sports tillsammans. Jag var kungen av bowling, och Dawn var tennisens drottning. Efteråt samlades vi i vardagsrummet och Danielle spelade piano medan vi andra sjöng psalmer. Naturligtvis var dessa 28 månader för korta för att helt förstå alla fem familjer, men jag lärde mig av och formades av var och en av dem. Genom att lära mig engelska lärde nioåriga Cody mig vikten av att kunna lära av vem som helst; familjen Martinez visade mig värdet av att spendera tid tillsammans som familj; familjen Struiksma lärde mig att reservera domen om frånskilda kvinnor och adopterade barn; Fru.


Kortfattat:. Han begraver en serie essensbilder i sina första stycken en per familj. När han avslöjar varje lektion i slutet, den ena efter den andra, känner vi hur alla dessa till synes slumpmässiga händelser hänger ihop. Vi inser att den här författaren noggrant har konstruerat detta stycke hela tiden; vi ser den underliggande strukturen. Vart och ett av de första fem styckena fungerar för att VISA. Se hur distinkt varje familj är? Han gör detta genom specifika bilder och föremål. F: Varför visade han oss alla dessa detaljer? S: För att visa vad varje familj har lärt honom. Han går också ett steg längre. F: Så vad ska jag göra med alla dessa lektioner? Identifiera din enskilt största styrka i det här fallet, det var hans förmåga att anpassa sig till vad livet än gav honom.


Fråga: hur lärde jag mig detta? Show 1: "Genom att lära mig engelska lärde nioåriga Cody mig vikten av att kunna lära av vem som helst. Show 2: "Familjen Martinez visade mig värdet av att spendera tid tillsammans som en familj" implikation: han har inte det här med sin egen familj. Show 3: "Familjen Struiksma lärde mig att reservera dom om frånskilda kvinnor och adopterade barn. Show 4: "Mrs. Ortiz lärde mig värdet av disciplin. I åratal styrde bearbetade snacks köksriket i mitt hushåll och animaliska produkter var fler än växtbaserade erbjudanden. Jag anammade denna nya matfilosofi till fullo för att visa mitt stöd. Jag blev hänförd av näringsvetenskapens värld och hur vissa livsmedel kunde hjälpa till att förebygga cancer eller öka ämnesomsättningen.


Varje ny mat jag upptäckte gav mig en utbildning om vilken roll dieten spelar för hälsan. Jag lärde mig att genom att äta sötpotatis och brunt ris kan du bota akne och hjärtsjukdomar. Jag upptäckte att äta bladgrönsaker med citrusfrukter kunde öka järnupptaget. Jag älskade att para ihop mina livsmedel för att skapa den perfekta makronäringsbalansen. Visste du att bönor och ris är ett komplett protein? Mat har också gjort mig till en hållbarhetsnöt. Att leva växtbaserat räddar också planeten från påverkan av djurjordbruk. För samma mängd markyta kan en bonde producera kilogram sojabönor mot 16 kilogram nötkött. Jag gör mitt för att ha ett så litet ekologiskt fotavtryck som jag kan. Jag slutade använda snackspåsar i plast och övergick istället till återanvändbara bivaxinpackningar.


Min favorit återanvändbara apparat är mitt hopfällbara sugrör. Vi arbetar för närvarande med en restaurangkampanj för att uppmuntra lokala matställen att skapa ett växtbaserat, oljefritt menyalternativ och bli PlantPure-certifierad. Efter att ha upptäckt hur många restauranger som använder olja i sin matlagning bestämde jag mig för att jag behövde öppna ett växtbaserat oljefritt kafé för att kompensera för detta gap. Detta gör att jag kan utbilda människor om näringsvetenskap genom magen. Slutligen är jag en stark förespråkare för praktisk erfarenhet för att lära mig hur god mat ser ut och smakar, så matlagning är ett av mina favoritsätt att lära ut fördelarna med en växtbaserad livsstil. Vårt samhälle har lärt oss att utsökt mat måste få oss att känna skuld, när det helt enkelt inte är fallet.


Den bästa känslan i världen är att bli kär i en maträtt och sedan lära sig alla hälsofördelar som den ger kroppen. Medan mina klasskamrater klagar över att de är trötta har jag mer energi eftersom min kropp äntligen får de rätt makron, vitaminer och mineraler den behöver. Men maten som jag är särskilt intresserad av har förändrats. Snarare än en karboholic väljer jag att kalla mig själv en vegeholic. Instruktionerna är enkla: Öppna Google Sheet, ange ett nummer mellan 1 och 20 som bäst representerar min lycka och skriv en kort kommentar som beskriver dagen. Men den praktiska aspekten av kalkylarket är bara en del av vad det har representerat i mitt liv.


Det som började som ett farsartat förslag från mig förvandlades till en lekplats där gymnasieklasskamrater och jag samlas varannan vecka för att förbereda ett välsmakande eftermiddagsmellanmål till oss själva. Hårt kämpade dagar av att blanda cement och transportera förnödenheter hade lönat sig för den tillgivna gemenskap vi omedelbart hade börjat älska. Om lycka banar vägarna för mitt liv, är min familj staden som är sammanflätad av dessa vägar - varje medlem ett eget område, en distinkt historia. I tider av stress, oavsett om det är att studera inför ett kommande derivattest eller presentera min forskning på en internationell konferens, skyndar jag mig till min far för att få hjälp. När han kommer från de dammiga, folkfyllda bakgatorna i Thiruvananthapuram, Indien, vägleder han mig att se förbi kaoset och lägga märke till de dolda prestationerna som ligger i hörnen.


När jag behöver förtroende hittar jag min mamma, som tar del av sina erfarenheter av att bo i sitt lugna och robusta tatami-täckta hem i Hiroshima, Japan, och hjälper mig att förbereda mig för min första gymnasiedans eller min sista match i en tennisturnering. The Happiness Spreadsheet är också en batterimonitor för entusiasm. Andra gånger är batteriet urladdat, och jag är frustrerad över writer's block, när inte en enda melodi, ackord eller musikalisk konstruktion stöter mig. The Happiness Spreadsheet kan vara en hall of fame, men det kan också vara en katalog av misstag, bördor och ansträngande utmaningar.


Idén föddes spontant vid lunchen, och jag frågade två av mina vänner om de var intresserade av att göra den här övningen med mig. Än i dag funderar jag över dess fulla betydelse i mitt liv. Med varje nytt nummer jag anger inser jag att varje post inte är det som definierar mig; snarare är det den ständigt växande linjen som förbinder alla datapunkter som speglar vem jag är idag. Vart tar Happiness Spreadsheet mig härnäst? miK ijniM" Så här skrev jag mitt namn tills jag var sju. Jag var ett vänsterhänt barn som skrev från höger till vänster, vilket gjorde mitt skrivande begripligt endast för mig själv.


Jag kunde ha rullat i timmar och absorberat bilderna av modeller i elmotorstolar iförda utsmyckade klänningar, snåriga lappar på ledarhundsvästar och dekorerade käppar. Jag kom hela tiden tillbaka till sidan, förtrollad av rörelsen. Cripplepunk-rörelsen är avsiktligt subversiv och kämpar mot förmågan och medlidandet som funktionshindrade människor möter vid varje tur. I cripplepunk-kretsar kan en dövblind svart kvinna lära världen att funktionshindrade människor kan ha drömmar för sin framtid. Cripplepunk-rörelsen är en rörelse där jag kan erbjuda sympati, råd och stöd till samma människor som hjälpt mig genom annars isolerande stunder och nya krymplingar.


Mitt arbete som cripplepunk sker överallt, både i klassrum och livsmedelsbutiker, genom att vara synligt och ohyfsat handikappad, vokalt konfrontera ableister och kampanja för ökad tillgänglighet. En av de främsta styrkorna med denna uppsats är dess författare. Genom sin entusiasm för cripplepunk-rörelsen och deras skrivstil känner läsarna kopplingar till dem. Samtidigt blir vi förtrollade av eleven som positionerar sig som mogen och insiktsfull. Tillsammans får läsaren en god uppfattning om vem den här studenten är och hur de skulle passa in i campusgemenskapen.


Även om vi får en god känsla för den unika gemenskap den här studenten kom ifrån och hur den format dem, vill vi fortfarande veta hur de kommer att bidra till sin campusgemenskap. Att omarbeta slutsatsen för att diskutera hur de kommer att ta lärdomarna de har lärt sig av att vara en del av cripplepunk-gemenskapen och dela dessa lektioner med en ny community skulle visa antagningstjänstemän exakt vad den här studenten skulle ta med sig till campus. I min ungdom fann jag tröst i gemenskaper med mina kamrater som delade delar av min identitet; från att tala samma andraspråk till att dela liknande smaker, jag var snabb att knyta an till dem jag liknade. När jag flyttade till Oregon befann jag mig milsvidt från dessa förbindelser.


Min splittrade identitet fann inte mycket att fästa vid mina kamrater. Inkling förbindelser rycktes upp när jag gick på tre olika mellanstadier under mina år. I slutet av mattelektionen mot mitten av åttan kände jag en knackning på axeln. Bakom stod en lång tjej med glasögon och tandspalt. Med utgångspunkt från denna lilla inbjudan fann jag mig själv som en del av en gemenskap av kamrater som jag aldrig trodde att jag skulle kunna relatera till. Våra intressen skiljde sig åt och kolliderade i alla avseenden; vi hade olika könsidentiteter, sexuell läggning och etnisk bakgrund.


Medan jag var den enda färgade personen i vår vängrupp, omhuldade jag de olika upplevelserna vi tog med till bordet. Jag berättade om mina kamper med att acceptera min kultur medan jag hörde berättelserna om mina vänner som hade att göra med könsdysfori. Under de följande åren tillämpade jag helhjärtat denna mångfacetterade syn på min känsla av gemenskap. Jag umgicks med jämnåriga både olika och lika mig; Jag hittade gemenskap på indiska festivaler med mina sydasiatiska kamrater och gemenskap med mina närmaste vänner som jag kan skapa starka känslomässiga kontakter med, trots vår olika bakgrund. Denna ständigt växande känsla av gemenskap har hjälpt mig att trivas och kommer bättre att hjälpa mig att engagera mig i studentkåren vid University of Washington. När den här eleven utforskar kampen för att hitta gemenskap, läses deras uppsats inte bara som en uppsats om mångfald utan också som en uppsats om att övervinna utmaningar.


Den främsta styrkan med denna uppsats är den båge den presenterar.

No comments:

Post a Comment